Enkelbandletsel of enkelverzwikking
Veel mensen verzwikken wel eens hun enkel: je verstapt je, je mist een drempel of blijft hangen met je voet. Je enkel kan dan naar binnen klappen, waarna je enkel pijnlijk en gezwollen kan worden. Dit noemt men ook wel een inversie trauma of buitenste enkelband letsel.

Enkelletsel kan ontstaan tijdens het sporten: zowel bij zaalsport of veldsport. Jonge vrouwelijke sporters overkomt dit vaker dan mannelijke sporters. Niet alleen sporters overkomt dit, want vreemd genoeg verzwikken niet-sporters tijdens hun normale dagelijkse activiteiten vaker hun enkels dan sporters. Buitenste enkelband letsel is het meest voorkomende spier- en gewrichtsletsel is bij fysiek actieve mensen. (NPI Jrg. 6 (2017) nr. 1a (19 jan 2017))

Wat gebeurt er als je je enkel verzwikt?
Aan de buitenkant van de enkel zitten een aantal stevige banden die de voet aan het onderbeen verbinden. Zij beschermen de enkel en zorgen voor stabiliteit. Bij een onverwachte of wilde beweging waarbij je voet naar binnen klapt, kunnen de banden te veel krachten te verduren krijgen. Het gevolg is dat je de buitenste banden verrekt en soms zelfs gedeeltelijk of geheel kan afscheuren. Buitenste enkelband letsel herken je aan veel pijn aan de buitenzijde van je enkel, zwelling, soms verkleuring, je kunt een instabiel gevoel ervaren en bewegingen waarbij je voet naar binnen kantelt zijn vaak pijnlijk.

Wist je dit?
Eén op de vijf mensen met een enkel verzwikking ontwikkelt chronische problemen, bij sporters is dit 1 op de 3 en bij dansers 1 op de 2. Dit komt veelal doordat ‘door je enkel gaan’ gezien wordt als een klein ongemak dat snel weer overgaat en waar geen fysiotherapie voor nodig is. Een veel gemaakte fout is dat sporters zo snel mogelijk weer willen gaan sporten zodra de pijn over is. Hierdoor ontwikkelt een groot aantal mensen met enkelletsel terugkerende klachten. Zonde, want met goede fysiotherapie wordt de kans groter dat je een terugkerende enkelklacht kunt voorkomen.

Wat kun je zelf doen?
Helpt het om preventief oefeningen te doen om (een nieuw) enkelletsel te voorkomen? Jazeker! Ken je de “Versterk je Enkel” App? In deze app staan een aantal adviezen en oefeningen om je enkel te versterken en stabieler te maken. Klik hier om de app te downloaden in de AppStore en klik hier voor de PlayStore

Heb jij een vraag aan onze fysiotherapeut? Waar kunnen we je mee helpen? Stel jouw vraag via de app (06 28270001) of stuur een mailtje (anne@fysio-eerlijkbeter.nl)