Fysiotherapie EerlijkBeter in Delft heeft vandaag een paar reistips voor je:

Breng je elke dag veel tijd in de auto door of ga je een lange reis maken?
Weet jij waar je op moet letten, zodat je minder last krijgt van een pijnlijke of stijve nek en rug in de auto? Er zijn een aantal zaken waar je gemakkelijk rekening mee kunt houden.

  • Denk aan je houding in de auto. Het kan helpen om je rugleuning niet te ver naar achteren te laten wijzen, maar iets rechtop. Een kussentje of een opgerolde handdoek in je onderrug kan je helpen om je rug gedurende de rit lang te maken en niet in elkaar te laten zakken. Probeer tijdens de autorit je hoofd boven je romp te houden en steek je kin niet te ver uit naar voren. Let erop dat je je schouders laag en ontspannen houdt. Hierdoor trekken spieren minder aan je nek en voorkom je nekpijn of hoofdpijn. Tot slot: probeer niet te veel met je handen in het stuur te knijpen.
  • Bewegen. Mensen zijn niet gemaakt om lang stil te zitten, en al helemaal niet in dezelfde houding. Het is belangrijk om regelmatig te stoppen en even te bewegen. Een paar minuutjes kan al voldoende zijn. Stop bijvoorbeeld elk uur en loop een rondje op een parkeerplek, haal een kopje thee bij het tankstation of neem plaats aan de picknicktafel langs de weg. Dit houd je tevens alert en wakker. Heel cliché, maar clichés bestaan met een reden….
  • Hou jezelf soepel. Tijdens het autorijden kun je deze oefeningetjes doen:
    • Trek je kin een tikkeltje in en draai je hoofd zo ver mogelijk naar link en naar rechts als je voor het stoplicht staat.
    • Beweeg je linkeroor naar je linkerschouder en andersom. Hoe 10 seconden vast en ontspan weer. Op deze manier rek je je monnikskapspier.
    • Duw af en toe je schouderbladen actief in de rugleuning. Op deze manier kun je je schouders naar achteren laten wijzen in plaats van deze naar voren te laten afhangen.
    • Kantel je bekken door je rug hol en bol te maken.
    • Trek je schouders zover mogelijk op naar je oren en laat je schouders op je uitademing in één keer naar beneden vallen. Zo voel je goed het verschil tussen gespannen ontspannen schouders.
    • Knijp je billen stevig samen, hou 10 seconden vast en laat weer los. Even goed de bilspieren van zuurstof voorzien, is ook belangrijk!
  • Na je autorit. Maak een wandeling van bijvoorbeeld 10 minuten als je bent thuis gekomen. Op deze manier maak je je gewrichten weer soepel, worden je spieren geactiveerd en voel je je weer wakker en alert.

Lees, like en deel dit bericht als het jou heeft geholpen.
Hou onze in de gaten op twitter, blogger, Facebook of schrijf je in voor de nieuwsbrief op www.fysio-eerlijkbeter.nl.
Fysiotherapie EerlijkBeter: goede, eerlijke en betaalbare fysiotherapie in Delft